Mark. 14:53–72
Jeesus viedään heti vangitsemisen jälkeen ylipapin taloon oikeudenkäyntiä varten. Se kuvastaa hyvin sitä, että ylipapit, vanhimmat ja lainopettajat haluavat hoitaa Jeesuksen pois tieltä salaa tai ainakin ilman erityistä hälyä. Samasta puhuu sekin, että oikeudenkäyntiä ei lykätä pääsiäisen ja sapatin yli, vaan se aloitetaan heti pääsiäisyönä.
Ylipapin talo ei ollut mikään virallinen oikeudenkäyntipaikka tai juutalaisen Suuren neuvoston kokoontumistila. Neuvosto kokoontui temppelissä, ja siellä tämäkin oikeudenkäynti olisi pitänyt pitää. Toki myöhäinen aika voisi olla syy ylipapin kodissa kokoontumiselle, mutta ei nyt sillä pääsiäisyönä temppeliä pidettiin aina auki. Jatka lukemista Kukko laulaa →
Mark. 14:26–52
Pääsiäisateria on päättynyt. Juutalaisten käskyjen mukaan pääsiäislammas piti syödä ennen aamua. Jotta tämä aikaraja varmistuisi, pyrittiin yleensä siihen, että ateria päätettiin keskiyöllä. Ateria päättyi kiitosvirteen, samanlainen oli laulettu aterian aluksikin. Virtenä oli jokin hallel-psalmeista 114–118.
Jeesus alkaa johdattaa opetuslapsiaan Öljymäelle. Juutalaisten sääntöjen mukaan pääsiäisyö piti viettää Jerusalemissa, mutta ilmeisesti tilanpuutteen vuoksi pääsiäisenä kaupungin vieressä oleva Öljymäki luettiin osaksi sitä. Jeesus ei siis rikkonut tässä juutalaisten säädöksiä. Jatka lukemista Rukoustaistelu puutarhassa →
Mark. 14:12–25
Markus siirtyy Jeesuksen elämän viimeiseen vuorokauteen. Hän virheellisesti kirjoittaa, että kyse olisi happamattoman juhlan ensimmäisestä päivästä. Todellisuudessa se oli vasta seuraava, eli pääsiäispäivä. Meidän näkökulmastamme Markuksen lausunnossa ei ole virhettä, koska vuorokautemme vaihtuu keskiyöllä. Tuohon aikaan vuorokausi vaihtui illalla auringon laskiessa, ja näin pääsiäinen alkoi vasta torstai-iltana.
Jeesuksen ohjeistus kahdelle opetuslapselle siitä, miten heidän tulee valmistaa illan ateria, muistuttaa Jeesuksen saapumista Jerusalemiin. Kummassakin tapauksessa Jeesus lähettää kaksi opetuslasta valmistelemaan asiaa ja antaa heille tiedoksi erityisiä yksityiskohtia tehtävän onnistumiseksi. Jatka lukemista Viimeinen ehtoollinen →
Mark. 14:1–11
Markus aloittaa varsinaisen Jeesuksen kärsimyshistorian. Hän on selkeästi johdattanut lukijaa tähän hetkeen alusta saakka, ja Markusta onkin kutsuttu Jeesuksen kärsimyshistoriaksi, jolla on pitkä johdanto.
Aloitus on erikoinen. Ensinnäkin Markus jatkaa selkeiden aikamäärien kertomista, tosin nyt entistä tarkemmin, minkä on nähty olevan yhtenä merkkinä siitä, että Markus käyttää lähteenään alkukirkossa jo tunnettua suullista tai kirjallista kertomusta Jeesuksen kärsimyksestä, jossa painotetaan tärkeitä hetkiä. Oli kaksi päivää pääsiäiseen. Jatka lukemista Jeesus voidellaan →
Pastori Veli Loposen kotisivu